Алена Леанідаўна КАБАК,
настаўнік беларускай мовы і літаратуры
ДУА “Вілейская спецыяльная школа-інтэрнат”,
Мінская вобласць
Мэта: стварэнне ўмоў для засваення вучнямі правіла напісання не (ня), ні з прыслоўямі.
Задачы:
₋ дапамагчы вучням засвоіць правіла напісання не (ня), ні з прыслоўямі;
₋ выпрацоўваць уменне граматна пісаць не (ня), ні з прыслоўямі;
₋ садзейнічаць выхаванню камунікатыўных якасцей вучняў, выхоўваць павагу да субяседніка, да яго выказванняў.
Абсталяванне: вучэб. дапам. для 7 кл., рабочыя сшыткі, прэзентацыя, інтэрактыўная дошка, камп'ютар, 9 планшэтаў, QR-коды, інтэрактыўнае практыкаванне “Правапіс не (ня), ні з прыслоўямі”, інтэлект-карты “Прыслоўе”, “Правапіс не (ня), ні з прыслоўямі”, анлайн-тэст “Правапіс не (ня), ні з прыслоўямі”.
Тып урока: вывучэнне новага матэрыялу.
Ход урока
- Арыентацыйна-матывацыйны этап (Сл. 1)
₋ Добрай раніцы! Я спадзяюся на тое, што наш урок будзе плённым, цікавым і натхнёным. Я жадаю вам поспехаў. Сённяшні ўрок пачнём з цікавай прытчы:
Аднойчы вучні звярнуліся да свайго настаўніка з пытаннем, які дзень тыдня самы спрыяльны, каб пачаць новае жыццё, каб стаць паспяховым, удалым, шчаслівым. Можа, аўторак?
Настаўнік падумаў і адказаў вучням…
₋ Як вы думаеце, які дзень тыдня назваў настаўнік? (Адказы вучняў)
Настаўнік падумаў і адказаў вучням: “Гэты дзень тыдня называецца “сёння””.
₋ Вы згодны з мудрым настаўнікам? Чаму? (Адказы вучняў)
₋ Якой прыказкай мы можам падагульніць сказанае, зрабіць выснову?
Выснова: не адкладвай на заўтра тое, што можна зрабіць сёння.
₋ Вось і мы не будзем адкладваць на заўтра набыццё новых ведаў і замацаванне ўжо атрыманых, а гэта прыказка будзе дэвізам нашага ўрока.
- Аперацыйна-пазнавальны этап
₋ Тэма ўрока “Правапіс не (ня), ні з прыслоўямі”. Зыходзячы з тэмы, я прапаную вам самастойна сфармуляваваць задачы ўрока.
На дошцы запісаны словы:
- даведаемся;
- навучымся;
- будзем прымяняць.
Адказы вучняў:
- даведаемся, у якіх выпадках не (ня), ні з прыслоўямі пішацца разам ці асобна;
- навучымся правільна пісаць не (ня), ні з прыслоўямі;
- будзем прымяняць свае веды на практыцы, граматна размаўляць на беларускай мове.
₋ Разгарніце, калі ласка, сшыткі, зрабіце запіс (на дошцы запісана дата, класная работа і тэма ўрока (звяртаецца ўвага вучняў на правапіс)).
₋ Аднак перад тым, як пазнаць новае, неабходна паўтарыць тое, што мы ўжо ведаем па тэме “Прыслоўе”.
₋ Якая часціна мовы называецца прыслоўем? (Адказы вучняў)
₋ Узгадайце дэвіз нашага ўрока. (Адзін вучань ідзе да дошкі і запісвае прыказку, вызначае прыслоўі і дае ім характарыстыку).
Сёння зробіш – заўтра як знойдзеш.
Арфаграфічная хвілінка (Сл. 2)
₋ Прапаную вашай увазе арфаграфічную хвілінку. (Адзін з вучняў зачытвае заданне на слайдзе: “Спішыце, раскрываючы дужкі”. Вучні самастойна працуюць у сшытках).
(Што)сілы, гэтак(сама), (даўным)даўно, (у)весну, (на)памяць, (у)трая, (на)супраць, (на)досвітку, (па)асобку, (да)смаку, (на)ляту, (не)здарма, (у)пару, (у)вогуле, (абы)як, калі(небудзь).
Самаправерка па слайдзе. (Сл. 3)
Штосілы, гэтаксама, даўным-даўно, увесну, на памяць, утрая, насупраць, на досвітку, паасобку, да смаку, на ляту, нездарма, у пару, увогуле, абы-як, калі-небудзь.
₋ Хто не дапусціў ніводнай памылкі? Адну? Дзве?
₋ Малайцы! А зараз мы непасрэдна прыступаем да вывучэння новай тэмы, але не я буду тлумачыць, а вы, абапіраючыся на інтэлект-карту (малюнак 1) (Сл. 4). Даю вам хвілінку для азнаямлення з інтэлект-картай, пасля чаго вы павінны будзеце сфармуляваць правіла самастойна. (Агучванне правіла вучнем).
Малюнак 1 – інтэлект-карта “Правапіс не (ня), ні з прыслоўямі”
₋ Што агульнага ў напісанні не (ня) з прыслоўямі ў параўнанні з назоўнікамі, прыметнікамі, дзеясловамі? (Адказы вучняў)
Фізкультхвілінка (Сл. 5)
₋ Наступіў час фізкультхвілінкі. Калі пачуеце прыслоўе, плясніце ў далоні адзін раз.
Устаньце, дзеткі, усміхніцеся.
Усе да сонца пацягніцеся,
Улева, управа нахіліцеся,
Верацёнцам пакруціцеся.
Раз прысядзьце, два прысядзьце
І за парты ціха сядзьце.
₋ Разгарніце падручнік на старонцы 158, прачытайце ўмову да практыкавання № 273 (пісьмова).
- Кантрольна-карэкцыйны этап (Сл. 6)
₋ Надышоў час інтэрактыўнага практыкавання (малюнак 2) (https://learningapps.org/view17286659).
Каля інтэрактыўнай дошкі вучань з дапамогай інтэлект-карты выконвае практыктаванне, астатнія пры дапамозе планшэтаў сканіруюуць QR-код і выконваюць практыкаванне самастойна, аналізуючы свае памылкі, калі такія будуць.
Малюнак 2 – QR-код на інтэрактыўнае практыкаванне «Правапіс не (ня), ні з прыслоўямі»
₋ Памылкі былі? Вы іх прааналізавалі? (Адказы вучняў)
₋ Надышоў вельмі адказны момант – кантроль ведаў. (Сл. 7) Сканіруйце QR-код і прыступайце да выканання анлайн-тэста “Прыслоўе”. (Малюнак 3)
Агучванне вучнямі балаў за выкананне тэста.
Малюнак 3 – QR-код на анлайн-тэст «Прыслоўе» ў Google Форме,
https://forms.gle/s3bUaDYpta1nb7TD9
- Дамашняе заданне
42, практ. 274, стар.158 (яго каментарый).
5. Падвядзенне вынікаў урока. Рэфлексія
Калектыўна звяртаемся да задач. (Адказы вучняў)
₋ Над якой тэмай мы сёння працавалі?
₋ Калі не (ня), ні з прыслоўямі пішацца асобна, а калі разам?
- Выстаўленне адзнак
Каменціраванне і выстаўленне адзнак у класны журнал і дзённікі вучняў.
Мы в соцсетях & RSS